STUDIU: 60% dintre angajații din sectorul public consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituției la care lucrează

La un an de la declararea Stării de Urgență în România, în contextul răspândirii COVID-19, 60% dintre angajați consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituției la care lucrează. Zitec, lider pe piața de IT & digital marketing din România, relevă rezultatele studiului național Regista „Noua realitate a lucrului de acasă”. 

Studiul a avut ca principal scop aflarea modului în care s-au adaptat instituțiile publice lucrului de acasă. Datele înregistrate ne ajută să identificăm și să creăm condiții mai bune pentru eficientizarea muncii de acasă. 

Răspândirea rapidă a virusului COVID-19 și declanșarea pandemiei la nivel global, a forțat atât angajații din instituții private, cât și din instituții publice să lucreze de acasă. Analiza datelor colectate în urma studiului realizat în perioada 15 februarie – 14 martie 2021 ne-a ajutat să înțelegem cum au trăit angajații din diferite sectoare aceste schimbări.

Cum s-a desfășurat studiul național Regista?

Pentru a obține date cât mai relevante, echipa Regista a realizat chestionarul „Măsuri de prevenție în pandemie. Cum ați adaptat modul de lucru în cadrul instituției?”, care a cuprins 20 întrebări.

În decurs de o lună, am primit răspunsuri de la reprezentanți din peste 400 de instituții publice din toate județele țării. 30% dintre respondenți lucrează în administrații publice locale, 25%  învățământ, 10% sănătate, iar 10% în instituții guvernamentale. 

Ne-am dorit ca studiul nostru să fie completat de cât mai mulți angajați, de aceea l-am promovat  pagina de Facebook Regista, pe grupurile de Facebook de interes, dar și prin campanii de promovare plătite. Mai mult, am informat toți clienții actuali ai aplicației prin campanii de Newslettere. 

Mai mult, ne-am dorit să răsplătim timpul dedicat completării chestionarului prin oferirea șansei de a participa automat la tragerea la sorți pentru 3 premii constând în câte un voucher în valoare de 250 de RON pentru cumpărături la eMAG.

Ce rezultate s-au înregistrat în urma studiului?

În urma completării chestionarului, a reieșit faptul că aproape 75% dintre angajații din sectorul public care au muncit de acasă parțial sau permanent, de la declanșarea pandemiei, s-au simțit cel puțin la fel de productivi ca atunci când mergeau la birou. 

Aproape 68% nu au mai lucrat niciodată de acasă înainte de pandemie. Datele colectate privind modul de lucru în timpul Stării de Urgență au arătat următoarele: 

  • Exclusiv de la birou – 26%;
  • Parțial de acasă, parțial de la birou – 21%;
  • Exclusiv de acasă –  20%.

Potrivit datelor colectate, pandemia provocată de COVID-19 și schimbarea modului de lucru a venit și cu o serie de beneficii:

  • 71% dintre respondenți consideră că cel mai mare beneficiu al lucrului de acasă a fost timpul liber câștigat prin faptul că nu s-au deplasat la birou;
  • 55% apreciază flexibilitatea privind organizarea timpului de lucru;
  • 17% au menționat că au redus costurile lunare muncind  de acasă. 

Noua realitate a lucrului de acasă a venit și cu o serie de dezavantaje. Iată care au fost principalele dificultăți cu care s-au confruntat angajații din sectorul public:

  • comunicarea mai dificilă cu echipa (37%);
  • singurătatea (26%);
  • lipsa spațiului sau a mobilierului adecvat (25%).

Conform răspunsurilor furnizate de funcționarii publici, 60% dintre aceștia consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituției. Cu toate acestea, datele au arătat următoarele: 

  • 85% dintre aceștia nu au urmat niciun curs de digitalizare pentru munca remote;
  • Peste 50% folosesc adrese de e-mail personale în interes de serviciu;
  • 65% nu au folosit un sistem VPN (Virtual Private Network) pentru o conexiune securizată.

În concluzie, studiul Regista „Noua realitate a lucrului de acasă” arată că la un an de pandemie, 3 sferturi dintre angajații din sectorul public au apreciat beneficiile lucrului de acasă și s-au simțit cel puțin la fel de productivi ca la birou. Dificultățile întâmpinate în această perioadă ar putea fi depășite prin eficientizarea modului de lucru, cursuri pentru susținerea angajaților și adoptarea de soluții tehnice care să permită o mai bună colaborare între echipe.

Studiul vine în completarea demersurilor pentru accelerarea procesului de digitalizare a instituțiilor publice realizate anul trecut prin „Caravana Regista” și prin „Ghidul esențial pentru digitalizarea primăriei”. 

Back To Top