De ce este esențială transparența activităților din primărie?

Aparatul administrativ are nevoie de o schimbare în ceea ce privește abordarea comunicării cu cetățenii. Oamenii au așteptări tot mai ridicate de la autoritățile publice și își doresc rezolvări concrete și durabile pentru nevoile lor reale. 

În acest context, este important ca primăria să comunice transparent și să găsească soluții pentru debirocratizarea interacțiunii cu cetățenii. Pentru a veni în sprijinul primăriilor, aplicația Regista oferă o serie de module menite să răspundă nevoilor cetățenilor și funcționarilor publici. Concret, aplicația automatizează modul de lucru și scurtează timpul de răspuns. 

Însă pentru a asigura transparența activităților este nevoie de o serie de acțiuni prin care oamenii să înțeleagă exact deciziile autorităților publice. 

Transparența decizională

Transparența instituțională este reglementată de Legea 52/2003 care cuprinde prevederile legislației europene. Relaţia dintre administraţia publică și cetăţeni poate stârni diverse controverse din partea ambelor părți. Birocraţia excesivă, aglomeraţia și procedurile administrative de durată sunt o parte dintre problemele care apar în relația dintre primăriei și cetățeni. 

Criza sanitară provocată de COVID-19 a determinat mutarea în online sau restrangerea ședințelor consiliului local sau județean. Dacă până acum, cetățenii puteau participa la unele ședințe, în ultimele luni, accesul locuitorilor la procesul decizional a fost restricționat. Însă pentru a menține transparența ședințelor, acestea pot fi transmise în mediul online. 

Pentru a facilita accesul cetățenilor la procesul decizional, atât în perioada de pandemie, cât și ulterior, puteți transmite live ședințele importante sau puteți publica pe site minutele. De asemenea, este important ca hotărârile publicate în Monitorul Oficial Local să fie prezente și pe website-ul oficial al primăriei. 

Activități publice desfășurate online

Pentru a asigura transparența activității din primărie, un factor important este și reducerea birocrației. Este indicat ca instituția să ia măsuri pentru a simplifica procesul de soluționare a cererilor și emiterea actelor solicitate de cetățeni. 

În acest sens, aplicația Regista vine cu o serie de module special gândite pentru a facilita procedurile din administrația publică, pentru a reduce birocrația și pentru a le oferi cetățenilor posibilitatea de a solicita sau de a depune documente online, de pe orice dispozitiv. Mai mult, cu ajutorul aplicației, funcționarii vor aloca mai puțin timp pentru gestionarea activităților zilnice, iar comunicarea dintre instituție și cetățeni va fi una mult mai accesibilă. 

De asemenea, utilizarea rețelelor de socializare ca mijloc de comunicare cu cetățenii este o soluție care asigură transparență și informare într-un timp foarte scurt. În acest fel, locuitorii for fi încurajați să comunice cu instituția publică de fiecare dată când este necesar, eliminând timpul petrecut la ghişeele diverselor departamente administrative.

Asigurarea transparenței documentelor publice

Potrivit cerințelor impuse de Ordonanța de Urgență 38/2020, toate autoritățile și instituțiile publice trebuie să le pună la dispoziție cetățenilor portaluri online în vederea primirii documentelor electronice. Monitorul Oficial Local este unul dintre modulele portalului public e-Guvernare al aplicației Regista. Acesta are scopul de a automatiza publicarea documentelor publice, ajutând totodată primăriile să respecte Codul Administrativ.

Prin acest modul, cetățenii pot citi documente de interes public pentru localitatea de reședință, precum și hotărâri de consiliu, dispozițiile primarului, bugetele locale etc.

Recrutări transparente

Este important ca toate informațiile referitoare la anunțurile de angajare în funcții publice să fie transparente. Acestea pot fi publicate pe website-ul primăriei, pentru a vă asigura că pot fi accesate de toate persoanele interesate.

Anunțurile referitoare la concursurile de angajare trebuie să cuprindă toate detaliile despre cerințe, etapele de concurs, perioada de înscriere, actele necesare pentru dosar și bibliografia de concurs. Mai mult, ulterior este indicat să fie afișată pe website și lista cu toate rezultatele obținute. 

Urmărirea stadiului proiectelor primăriei

Pentru a câștiga încrederea cetățenilor și pentru a demonstra că proiectele primăriei au fost demarate, puteți adăuga pe website informații despre stadiul în care se află acestea. Este esențial să fie adăugați toți pașii implementării, până la finalizare, ca întreg procesul să poată fi ușor urmărit de contribuabili. 

În concluzie, transparența activităților din primărie asigură încrederea cetățenilor, care vor vedea activitățile desfășurate în cadrul instituției publice. De asemenea, comunicarea în mediul online și utilizarea unor platforme speciale pentru gestionarea cu ușurință a documentelor depuse de contribuabili sunt aspecte esențiale pentru dezvoltarea unei relații transparente între administrația locală și comunitate. 

Dacă nu utilizați aplicația Regista, însă vă doriți să vă doriți să îmbunătățiți comunicarea dintre primărie și cetățeni, noi vă oferim trei luni de licenţă gratuită pentru activarea portalului public e-Guvernare.

Back To Top